مطالعه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی و آموزش های ویژه در دانشگاه های ایالت متحده و ایران
30 اکتبر 2018
ارسال شده توسط عیسی رضایی
911 بازدید
چکیده:
هدف اين پژوهش، مطالعه تطبيقي تجارب داخلي و بين الملي در خصوص برنامه درسي رشته تکنولوژي آموزشي با تاکيد بر آموزش ويژه و همچنين ارائه راهکارهاي عملي براي طراحي برنامه درسي اين رشته در ايران مي باشد. اين پژوهش يک پيمايش تطبيقي است که مطابق با الگوي بردي انجام گرفته است. بر اساس اين الگو ابتدا اطلاعات مورد نياز درباره دوره هاي کارشناسي ارشد تکنولوژي آموزشي و آموزش ويژه از منابع معتبر گردآوري، تفسير و طبقه بندي شده و در نهايت شباه تها و تفاوت ها مورد بررسي قرار گرفته است. جامعه مورد مطالعه، دانشگاه هاي ايالت متحده امريکا است که از اين ميان نه دانشگاه شامل دانشگاه وايدنر، جرج ميسون، جان هاپکينز، سيتون هال، آزوسا پاسيفيک، لويسويل، وست چستر، و بولينگ گرين به دليل ارائه دوره مشخص در زمينه تکنولوژي آموزشي و آموزش ويژه انتخاب شد. نتايج پژوهش نشان داد با اينکه دانشگاه هاي مورد بررسي عناوين متفاوتي را براي رشته تکنولوژي آموزشي و آموزش ويژه برگزيده اند ولي واحدهاي درسي مختلف ارئه شده توسط آنها را مي توان در چند عنوان خلاصه کرد اين واحدها عبارتند از: ۱- روش هاي تحقيق در تکنولوژي آموزشي و آموزش ويژه ۲- سنجش و ارزشيابي برنامه هاي آموزش ويژه و فناوري هاي کمکي ۳- طراحي و تکنولوژي آموزشي ۴- يادگيري الکترونيکي ۵-تکنولوژي کمکي ۶- مباني آموزش براي افراد با نيازهاي ويژه ۷- سمينار يا مباحث جديد در تکنولوژي و آموزش ويژه و ۸- مديريت فناوري آموزشي و کمکي در آموزش ويژه. بنابراين توصيه مي شود تا در طراحي برنامه درسي رشته تکنولوژي آموزشي و آموزش ويژه به اين واحدها توجه ويژه شود.
کلیدواژهها
آموزش ویژه؛ تکنولوژی آموزشی؛ تکنولوژی کمکی؛ برنامه درسی
نحوه ارجاع به این مقاله: زارعی زوارکی, اسماعیل, رضایی, عیسی. (۱۳۹۴). مطالعه تطبیقی سرفصل برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی با تاکید بر آموزش ویژه در دانشگاه های امریکا و ایران. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, ۹(۲۸), ۱۵۱-۱۷۷٫
دیدگاهتان را بنویسید