چگونه استارتاپ تکنولوژی آموزشی موفق داشته باشیم؟
عصر دیجیتال شدیدا بخش آموزش را تحت تاثیر قرار داده است. پانزده سال پیش صرفا از کتاب های درسی و معلمان حضوری برای یادگیری استفاده می کردیم؛ حالا پلتفرم های آنلاین محتوای آموزشی را در فرمت های مختلف و در هرجا و مکان در اختیار ما قرار می دهند. این پلتفرم ها حتی برنامه یادگیری ما را در اختیار گرفته و مسیرهای یادگیری شخصی شده ای را پیشنهاد می کنند. در حالی که تکنولوژی نمی تواند (یا نباید؟) جایگزین معلمان شود، با این حال فناوری آموزشی ابزارهای متعددی برای ارتقاء آموزش فراهم ساخته اند. استارتاپ های تکنولوژی آموزشی یا اجوتک استارتاپ ها (edtech startups) در سال های اخیر رشد و توسعه قابل توجهی داشته اند و یکی از عرصه های پرشتاب در فضای استارتاپی دنیا بوده است. به عبارت دیگر صنعت آموزش یک بازار بزرگ است و فرصت های بسیاری در آن وجود دارد، این عرصه از محصولات سخت افزاری مانند تجهیزات آموزشی، ابزارهای تولید واقعیت مجازی تا نرم افزارهای مانند سیستم های مدیریت محتوا، پلتفرم های آموزشی و راه حل هایی همچون آموزش شخصی سازی شده، واکاوش یادگیری، یادگیری خرد و برنامه های تعاملی را در بر می گیرد. این حوزه مخاطبان زیادی را جذب کرده است و لیست بلند بالایی از کسب و کارها را در این حوزه می توان شناسایی کرد.
اما موفقیت استارتاپ های تکنولوژی آموزشی بدون چالش نیز نمی باشد. آمارها حاکی از آنست که شروع به کار در حوزه Edtech چندان هم آسان نیست. برای شروع این نوع کسب و کار باید بر چالش های جدی ای غلبه کرد. واضح است که فاکتورهایی همچون سیاست های آموزشی، سیاست های اقتصادی، تکنولوژی و غیره نیز تفاوت هایی در مناطق مختلف دنیا ایجاد میکنند.
بیایید نگاهی به عمده ترین چالش های استارتاپی حوزهی مهم و جذاب فناوری آموزشی بیاندازیم:
چالش های استارتاپی حوزه فناوری آموزشی
۱. تکنولوژی آموزشی در صنعت آموزش یک حوزه فوق العاده سریع و در حال رشد است. به ویژه اگر شما برنامه طولانی مدت در مورد آن داشته باشید و بخواهید برای حدود ۲۰ سال آینده ارزش آفرین باشید.
بدون شک یکی از اصلی ترین دلایل شکست استارتاپ های فناوری آموزشی؛ کمبود صبر و انتظارات غیرواقعی و زیاد در ابتدای راه است. تکنولوژی آموزشی مشابه تجارت الکترونیک نیست! ممکن است ۵ سال طول بکشد تا بازار محصول خود را بسازید و کاربران فعال را جذب محصول خود کنید و انها حاضر به خرید و پرداخت هزینه برای آن باشند. صبر دوست قدرتمند یک کارآفرین هوشمند حوزه ی EdTech است. تمرکز اولیه شما باید تا جایی که می توانید روی بقا باشد، تا آنجا که می توانید کارهای بزرگ انجام دهید، به طوری که به سرعت متوجه شوید که چه چیزی برای کار می کند و چه چیزی نمی کند.
۲. اکثر کارآفرینان در حوزه تکنولوژی آموزشی مدل کسب و کار اشتباهی را ترسیم می کنند،
زیرا که به آموزش به عنوان یک مشکل کیفیت می نگرند. درحالی که غالب مخاطبان آن را یک مشکل هزینه ای می دانند. لزوما ساخت یک محصول با کیفیت تضمینی برای موفقیت آن نیست. خیلی وقت ها ارائه ی محصول یا خدمتی ارزان تر حتی با کیفیتی پایین بهتر جواب می دهد. هرچند که این نگرش اغلب برای بسیاری از کارآفرینان فرهیخته آزاردهنده است.
۳. فرصت های آموزشی در ارائه ی خدمات به قشر کم درآمد بسیار بیشتر است.
استارتاپ های فعال در حوزه آموزش فناورانه نیاز به توسعه استراتژی های قیمت گذاری خود دارند به گونه ای که مشتریان بالقوه استطاعت مالی آن را داشته باشند. این یک معادله پیچیده و زمان بر است به ویژه برای مخاطبان مدارس دولتی در ایران که دارای بودجه بسیار محدود هستند. به مدل های کسب درآمد نوآورانه برای کاهش هزینه ها در حد استطاعت مالی کاربران بیاندیشید. محصولات و خدمات حتی می توانند به کاربران رایگان ارائه داده شود و از طریق مشارکت و یا سایر مدل ها درآمد کسب کرد.
۴. تفاوت دیدگاه بین آموزگاران و کارآفرینان نیز حائز اهمیت است.
آموزش دهندگان و کارآفرینان در نهایت اولویت های متفاوت دارند. آموزش دهندگان می خواهند وقت خود را صرف دانش آموختگان و ادغام فناوری های آموزشی در یادگیری کنند، در مقابل کارآفرینان خواهان فروش در اسرع وقت هستند. به وضوح قابل درک است که در نهایت آموزش دهندگان و استارتاپ Edtech بر معیارهای عملکرد بسیار متفاوتی برای مقاصد خاص خود تمرکز می کنند.
۵. باید به این واقعیت هم توجه کرد که وجود منابع آموزشی رایگان در بستر اینترنت، مخاطبان زیادی را با نگرش دریافت خدمات رایگان آموزشی ایجاد کرده است.
۶. در کشورهای در حال توسعه مانند ایران بازار آموزش بسیار کاراتر نیز عمل خواهد کرد.
چراکه در کشورهای پیشرفته کسب و کارهای اینترنتی بزرگی در عرصه آموزش و تکنولوژی آموزشی شکل گرفته اند. برای هدف گرفتن مشتریان همین جا که هستید بهترین نقطه برای شروع است.
۷. در شروع کار و تا قبل از اینکه محصول خود را کامل نکرده اید، سرمایه گذاری خطرپذیر VC را نپذیرید،
زیرا منحنی رشد در کسب و کار تکنولوژی آموزشی، در اوایل کار، انتظارات VC را برآورده نمی کند. این حوزه یک کسب و کار بلندمدت است. سرمایه موردنیازتان را می توانید از شتابدهنده ها یا فرشتگان کسب و کاری که می خواهند در این صنعت تغییری ایجاد کنند، تامین کنید. کسب و کارهای موفق این حوزه اغلب با محدودیت سرمایه مواجه نخواهند شد.
۸. انتظار رشد سریع را نداشته باشید.
ساخت یک شرکت بزرگ و موفق آموزش تا ۲۰ سال هم طول خواهد کشید. منحنی رشد مصرف کنندگان آموزش مثل یک شرکت فن آوری اینترنت نخواهد بود و منحنی آن رشدی کند و بلندمدت دارد. انجام این کار به دلیل آن است که شما می خواهید مشکلات مربوط به آموزش را برای سال های آینده حل کنید.
برگفته از مقاله چرا غالبا استارتآپ های حوزه فناوری آموزش موفق نمیشوند؟
دیدگاهتان را بنویسید