عیسی رضایی طراحی آموزشی

داستان من به عنوان طراح آموزشی و متخصص تولید محتوای الکترونیکی

اولین تجربه طراحی آموزشی…

اولین تجربه کاری خودم را به عنوان طراح آموزشی در سال ۱۳۸۸ بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی در یک شرکت نرم افزاری بزرگ شروع کردم. در اون سالها محتوای چندرسانه ای آموزشی تعاملی مبتنی بر کامپیوتر بازار بسیار خوبی پیدا کرده بود. بر این اساس یکی از وظایف ما در این شرکت، طراحی آموزشی و تولید پکیج های چندرسانه ای آموزشی تعاملی به همراه ایده خلاقانه گنجاندن قابلیت تمرین مکرر در این محتواها بود. کاری که اجازه می داد تا آموخته های تکنولوژی آموزشی را در عمل پیاده کنم و به همین جهت برام بسیار جذاب بود.

 طراحی و توسعه پلتفرم دانشگاه مجازی…

تجربه ای که باعث شد یک سال بعد در حین تحصیل به عنوان معاون تیم طراحی آموزشی و تولید محتوای الکترونیکی در یکی از استارتاپ های مستقر در مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی مشغول فعالیت شوم. زمینه تخصصی این استارتاپ، توسعه پلتفرم دانشگاه مجازی بود و بخشی از کار ما علاوه بر طراحی آموزشی، سناریونویسی، تولید محتوای الکترونیکی و طراحی رابط کاربری (UI) سامانه بود. هر چند که فعالیت این استارتاپ به جهت عدم آمادگی دانشگاه ها برای پذیرش این فناوری در اون زمان متوقف شد ولی تجارب ارزنده ای را برام اندوخته کرد.

پذیرش به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه…

جدا شدنم از این استارتاپ، با پذیرفته شدنم به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل همزمان شد. یکی از تجارب خوبم در سال های حضور در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، تشکیل کارگروه تکنولوژی آموزشی در مرکز مطالعات توسعه آموزش پزشکی دانشگاه و تعامل با کارشناسان بخش های مختلف این مرکز بود.

طراحی آموزشی و تالیف کتاب…

دو سال بعد در مقطع دکتری پذیرفته شدم و در حین تحصیل همچنان از فرصت حضور در صنعت و بازار غافل نبودم. در موسسه آموزشی و مشاوره ای یکی از همکلاسی های مقطع دکتری، فرصت این را پیدا کردم که به عنوان طراح آموزشی و متخصص تولید محتوای الکترونیکی، چند جلد کتاب خلاقانه در زمینه انتخاب رشته و چندین دوره آموزشی جامع ویژه آموزش مشاوران را طراحی آموزشی کنم. همچنین در این مدت به تالیف کتب متعدد در زمینه علوم تربیتی و کتاب سنجش و ارزشیابی در یادگیری الکترونیکی پرداختم.

دوره برخط آزاد انبوه…

در عین حال به جهت موضوع رساله دکتری، اولین دوره برخط آزاد انبوه (موکس) مبتنی بر نظریه ارتباط گرایی را در مقطع دکتری طراحی، تولید و اجرا کردم. موضوعی که در آن زمان برای دانشگاه های بین المللی تازگی داشت و هیچ منبع فارسی بدان نپرداخته بود. برای اجرای این دوره صفر تا صد کار را لازم بود خودم انجام بدم از طراحی سایت، طراحی آموزشی، تولید محتوا، بارگزاری محتوا در سایت، پشتیبانی فراگیران و ارزشیابی آنها که کاری بسیار سخت و زمان بر بود ولی با مدیریت زمان توانستم به سرانجام برسانم.

قائم مقام معاونت زیرساخت …

بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی در مقطع دکتری، به عنوان عضو هیات علمی و قائم مقام معاونت زیرساخت دانشگاه علوم پزشکی مجازی به فعالیتم ادامه دادم. خوشحالم که در این سالها به عنوان یکی از اعضاء شورای آرمان نقشی در توسعه پلتفرم آرمان و طراحی، توسعه و مدیریت سامانه آموزش مداوم حرفه ای الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی مجازی داشتم. در این سالها از حضور در کنار افراد خلاق و باهوش لذت بردم و با برگزاری کارگاه های مختلف در زمینه یادگیری الکترونیکی، تولید محتوای الکترونیکی، نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی، سنجش و ارزشیابی فراگیران در یادگیری الکترونیکی تلاش کرده ام به توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور کمک کنم.

دوره های طراحی آموزشی و یادگیری الکترونیکی …

با این حال در طول سفر خودم، متوجه شدم که من واقعاً دوست دارم که به اعضای هیات علمی، معلمان، مدرسان، مدیران و به طور کلی طراحان آموزشی کمک کنم تا دوره های آموزشی اثربخش طراحی کنند. به همین دلیل است که اکنون بیشتر وقت خود را صرف برگزاری کارگاه، دوره آموزشی و ایجاد مطالب برای افراد در فضای طراحی آموزشی و آموزش الکترونیکی می کنم.  این جایی است که من توانسته ام بیشترین تأثیر را داشته باشم، و این تأثیر بسیار نوید بخش است.
من هنوز هم با مشتری های مستقل منتخبی که به طراحی آموزشی یا تولید محتوای الکترونیکی حرفه ای نیاز دارند و تغییر واقعی در زندگی مردم ایجاد می کنند کار می کنم. من همیشه می خواهم روی پروژه های خلاقانه و جالب آموزش الکترونیکی کار کنم، بنابراین در صورت تمایل در مورد هر یک از موارد بالا با من تماس بگیرید.