گیمیفیکیشن از زبان یک متخصص بازی وارسازی در آموزش و یادگیری
گیمیفیکیشن (gamification) که به فارسی بازی گونه، بازی کاری یا بازی وارسازی ترجمه شده است به صورت استفاده از خصوصیتها و مکانیسم های بازی گونه در زمینههایی که ماهیت بازی ندارند تعریف می شود. مفهوم بازی وارسازی در حال حاضر گستره بسیار وسیع و متنوعی همچون آموزش و یادگیری، بهداشت و سلامت، تجارت الکترونیکی، محیط زیست، هتل داری و غیره را در بر می گیرد. نتایج پژوهش هامری، کویویستو و سارسا نشان داد تاکنون بیشترین کاربرد مفهوم بازی وارسازی در حیطه آموزش و یادگیری بوده است.
مصاحبه با کارول کپ متخصص بازی وارسازی در آموزش و یادگیری
به همین دلیل در این مقاله سراغ کارل گپ استاد تکنولوژی آموزشی دانشگاه بلومزبورگ رفته ایم تا از تجارب ایشان در این زمینه بهره مند شویم. کارول دکتری خود را در رشته طراحی آموزشی از دانشگاه پیتبورک دریافت کرد. وی یکی از پیشگامان بازی وارسازی در آموزش و یادگیری است و کتاب های متعددی در این زمینه نوشته است. کتاب پر فروش The Gamification of Learning and Instruction یکی از مهمترین کتاب های وی در زمینه بازی وارسازی در آموزش و یادگیری است.
کارول مقالات متعددی در خصوص گیمیفیکشن منتشر کرده است و در برنامه های تلویزیونی و رادیویی در ارتباط با فناوری آموزشی و طراحی مبتنی بر بازی ظاهر شده است. او در وب سایت karlkapp.com وبلاگ نویسی می کند و یک سخنران بین المللی است. کارول در سال ۲۰۱۳ از طرف مجله eLearn به نام یک Rock Star در آموزش الکترونیکی معرفی شد. در ادامه پای صحبت های وی می نشینیم.
لطفا در یک جمله کارهایی را که انجام میدهید را خلاصه کنید .
من کارل کپ هستم. مطالعه و تحقیق می کنم، می نویسم و درمورد فناوری و یادگیری با تمرکز بر بازیها و بازی وارسازی آموزش میدهم.
چگونه درگیر آموزش و کمک به افراد برای درک بهتر آن شدید؟
من در شرکتی کار میکردم که یک شرکت طراحی آموزشی بود و خارج از محیط دانشگاه با رشته طراحی آموزشی آشنا شدم. کار در کنار آنها زندگی من را تغییر داد. وقتی فهمیدم این رشته در چه زمینه ای است و چگونه از طریق مداخلات یادگیریِ با دقت طراحی شده، مردم را تحت تاثیر قرار میدهد، علاقهمند شدم که بخشی از آن باشم. بعد از آشنایی با این رشته، رشته ی تحصیلی خود را به فناوری آموزشی (Instructional Technology) تغییر دادم. به عقیده ی من توانایی تاثیرگذاری بر روی فراگیران از طریق آموزش مبتنی بر بازی یک موضوع جذاب است و انجام آن با روش هایی مانند بازی ها و بازی وارسازی جالب به نظر میرسد.
آقای کارل کپ چه زمانی واژهی بازی وارسازی توجه شما را به خود جلب کرد؟
برای پاسخ به این سوال باید بگویم که من به وبلاگ خود سر زدم و متوجه شدم که اولین پست من با کلمهی بازی وارسازی در ۸ نوامبر ۲۰۱۰ بوده است. در واقع مدتی بود که در مورد مفهوم بازی وارسازی فکر میکردم و مینوشتم. من می دانستم که فراگیران میتوانند از عناصر بازیها در آموزش بهره مند شوند اما کلمه جذابی برای آن پیدا نمیکردم. در واقع من در مورد تاثیر عناصر مبتنی بر بازی بر یادگیری در کتاب های gadgets، games و gizmos نوشته بودم اما اصطلاح جالبی برای آن نداشتم. بنابراین وقتی کلمه بازی وارسازی را شنیدم فهمیدم این اصطلاحی است که میتوانم از آن استفاده کنم. همه اصطلاح بازی وارسازی را دوست ندارند اما بازی وارسازی، استفاده از عناصر بازی در دستورالعملهای سنتی را به خوبی بیان می کند.
چگونه بازی و بازی وارسازی در آینده تاثیرگذار خواهد بود؟
به نظر می رسد یادگیری مبتنی بازی و بازی وارسازی در صنعت آموزش با سرعت بیشتری در حال رشد هستند. عناصر مختلفی برای افزایش این رشد وجود دارند.
اول اینکه، فناوری استفاده شده برای ایجاد بازی های آموزشی و تجارب بازی وارسازی در دسترس شده است. برنامه ریزی یک بازیِ سطح بالا و همه آثارهنری مرتبط با آن ، همچنان دشوار است. اما این برنامه ریزی ۱۰ برابر نسبت به پنج سال پیش راحت تر اتفاق میافتد و پنج سال آینده نیز راحت تر از امروز خواهد بود. فناوری، ایجاد بازی های یادگیری با کیفیت بالا را آسان کرده است.
دوم، نسل کنونی که وارد کار میشوند با بازیهای ویدیویی بزرگ شده اند. آنها با قوانین و مقررات بازیهای ویدیویی آشنا هستند ، این بازی ها را روی دستگاه های تلفن همراه خود انجام می دهند و از آنها به منظور یادگیری استفاده کرده و آموزش می بینند. آنها همچنین انتظار سرگرمی بیشتری را در تعاملات هر روزه دارند. بنابراین انتظار میرود عناصر بازی های اضافه شده به تجربه های روزمره مانند رانندگی یا پرداخت هزینه بنزین، بیشتر شبیه بازی باشند.
سوم پایگاه تحقیقاتی برای یادگیری مبتنی بر بازی در حال رشد است. پیش از این در ادبیات تحقیق تمرکز کمی بر بازی برای یادگیری بزرگسالان وجود داشت. اما ترکیبی از دو مورد اول باعث ایجاد تمرکز کامل در زمینه مطالعه بازی ها برای یادگیری شده است و تحقیقات موجود تاکنون برای تاثیر بازی ها برای آموزش و یادگیری مثبت بوده است. بازی وارسازی هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد تا مشخص شود چه زمانی می تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد.
چهارم ، بازی ها دارای عنصر اضافه شده ای برای امکان باز پخش هستند. اکثر مردم مایل نیستند بارها و بارها در یک سخنرانی معمولی در کلاس یا یادگیری آنلاین بنشینند. در حالی که همین افراد یک بازی را بارها و بارها انجام میدهند. بازی ها فرصتی برای تمرین و مهارت های مناسب را فراهم می آورند. فرد میخواهد بارها و بارها با آن ها درگیر شود زیرا عناصری دارند که به بازتولید سناریوها یا موقعیت ها و مشاهده نتیجه می پردازند. بازی وارسازی اگر به خوبی انجام شود افراد را از طریق محتوا پیش میبرد و به آنها کمک میکند تا با دانستن اینکه کسب امتیاز یا نشان چه ارزشی دارد به طور موثرتری مطالب را پوشش دهند. اما به خاطر داشته باشید که بازیها و بازی وارسازی برای یادگیری هنوز با مقاومت روبرو هستند و این به این دلیل است که افرادی که مقاومت می کنند نمی فهمند که بازی هایی که خوب طراحی شده اند یا یک رویداد بازی وارسازی، حاوی بهترین طراحی یادگیری است. آنها به راحتی شروع میشوند و به فرد اجازه می دهند مهارتهای خود را کسب کند . این عنصر آموزشی همانند یک داربست عمل میکند. آنها مدل هایی از رفتار مطلوب را ارائه می دهند. این نظریه یادگیری اجتماعی بندورا است. همچنین با گذشت زمان آنها از مفهوم تمرین توزیع شده استفاده می کنند، بازخورد هدف مند را ارائه داده و به فرد اجازه می دهند تا تمام عناصر تئوری تعیین خود را که عبارتند از خودمختاری، وابستگی و تسلط به کار گیرد. بازی ها و رویداد های بازی وارسازی اگر به درستی طراحی شوند وسیلهی مناسبی برای یادگیری و آموزش هستند و به همین دلیل فکر می کنم آیندهی بازی ها و بازی وارسازی برای یادگیری در حال گسترش است.
آقای کارل کپ آیا در بازی وارسازی خارج از آموزش ارزشی می بینید؟
بله. ما باید در همه شرایط به طور مداوم یاد بگیریم. از یادگیری قطار و مترو برای رفتن به مکان مورد نظر تا یادگیری نحوه پر کردن گزارش هزینه و نحوه بهترین انتخاب برای سلامتی. با توجه به همه این دلایل من فکر میکنم بازی وارسازی در خارج از محیط آموزشی جذابیت زیادی پیدا خواهد کرد. طراحان بیش از پیش عناصر بازی را به تجربیات روزمره اضافه میکنند و ما بهتر و بیشتر در بازی وارسازی غرق می شویم.
تغییرات بازی وارسازی را در ۴ سال آینده چگونه میبینید؟
من امیدوارم که در ۴ سال آینده اطلاعات بیشتری در مورد اضافه کردن عناصر بازی و بازی وارسازیِ هدفمند و متفکرانه داشته باشیم. من همچنین درک بیشتری از یادگیری مبتنی بر بازی و قدرت یادگیری تعاملی برای ایجاد تغییر را می پذیرم. چشم انداز دیگر این است که فروشندگان از بازیها و بازیوارسازی بیش از حد استفاده خواهند کرد و بازیوارسازی واکنش های چشمگیری دارد.
تاثیر MOOCها را بر آیندهی آموزش چگونه میبینید؟
برای من یک MOOCs فقط یک دورهی آنلاین است و هیچ تاثیر پایدار واقعی در MOOCs وجود نخواهد داشت. آنها در نهایت به عنوان یک سرویس نرم افزاری بدون هزینه یا یک رسانه تبلیغاتی مانند تلویزیون درآمد کسب خواهند کرد. انقلاب واقعی در یادگیری آنلاین با یادگیری انطباقی همراه خواهد بود، نه با یادگیری مبتنی بر پخش که در حال حاضر با MOOCs داریم.
شما یک گیمر هستید. وقتی فرصت دارید چه بازی انجام میدهید؟
من بازی کامپیوتری می کنم. در حال حاضر به اساسین کرید سه علاقه دارم. هفته های زیادی این بازی را انجام دادم و به شدت منتظر نسخه چهارم هستم. روی موبایل بازی Sid Meir’s Civilization Revolution دوست دارم . و روی آی پد Silent Age بازی میکنم.
بازی مورد علاقهی همیشگی شما چیست؟
بازی مورد علاقه ام جیمز باند ۰۰۷ نایت فایر روی پلی استیشن دو . به دلایلی این بازی روی من خیلی تاثیر می گذارد و هنوز گاهی اوقات بازی میکنم. بازی صفحه ای مورد علاقه من Stratego. همچنین بازی RIVEN که هم خانواده بازی Myst هست را هم خیلی دوست داشتم.
کارل کپ نویسنده پرفروش ترین کتاب یادگیری Gamification of Learning and Instruction است که به تحقیق و مبانی نظری مربوط به یادگیری مبتنی بر بازی و بازی وارسازی موثر برای یادگیری می پردازد. او در این کتاب همه چیز را بررسی می کند ، از برنامه های پاداش متغیر تا استفاده از آواتارها گرفته و بازیهای رفتارهای اجتماعی. او اخیراً کتاب راهنمای همراه را که راهنمای توسعهی بازی ها ، بازی وارسازی و شبیه سازی ها است ، به پایان رسانده است.
متن اصلی مصاحبه را در اینجا مشاهده کنید.
ترجمه این مصاحبه را تیم آقای گیمیفیکشن انجام داده است. برای یادگیری بیشتر در مورد بازی وارسازی می تونید به این وب سایت مراجعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید